Pe ce dau banii tinerii din România și cum li s-au schimbat obiceiurile financiare în pandemie

de: Alexandru Puiu
04 09. 2020

O nouă analiză realizată de organizația Vreau Să fiu Antreprenor (VSFA) și Insights atrage atenția asupra unor schimbări semnificative de atitudine față de bani printre tinerii din România.

În mod previzibil, comportamentul de consum al tinerilor în pandemie a suferit schimbări majore. Încă din perioada stării de urgență, când au fost închise mall-uri și restaurante, oamenii s-au reprofilat rapid și au încercat să calculeze o medie între a fi chibzuiți financiar și a-și face poftele. Cumpărăturile s-au mutat online, au crescut achizițiile de dulciuri și snacksuri, pentru un confort psihologic artificial, iar mulți au optat să dea banii pe jocuri video. Practic, au fost făcut orice pentru a-și reduce nivelul de stres.

Acestea sunt concluziile unui studiu intitulat Insights PulseZ, unde Z este o referință la generația Z de tineri care au făcut subiectul analizei, în cadrul Romanian Business Leaders. Ca referință, Gen Z sunt tinerii născuți după `90. Studiul Insights PulzeZ este util companiilor care vor să înțeleagă mai bine comportamentele de consum ale tinerilor din generația Z, care le sunt clienți sau angajați.

Concluziile efortului de analiză al VSFA și Insights sunt destul de clare. Peste 40% dintre respondenții studiului au renunțat, în perioada stării de urgență, la achiziția de pachete de călătorii, echipamente sportive, produse IT&C și gadget-uri, dar și la mâncarea comandată de pe platformele de delivery. În schimb, și-au îndreptat atenția cu prioritate către produse sanitare și de igienă personală, reflectând interesul și grija pe care au avut-o pentru sănătate și siguranță. Între 20% – 30% dintre tineri au renunțat la distracție (Netflix, jocuri online, etc.), dar și la cărți, audibooks sau cursuri online.

Partea îmbucurătoare a analizei este că tineri prețuiesc din ce în ce mai mult produsele locale. Aproximativ 46% dintre respondenți au spus că sunt în căutare produselor Made in Ro, în timp ce 60% achiziționează produse cu ambalaje sustenabile. Nu mai puțin de 68% iau în calcul aspectul eco-friendly al unui produs înainte de a-l cumpăra.

Cum am văzut și în alte câteva studii din ultimele luni, pandemia a forțat creșterea cumpărăturilor online. În același timp, perioada prin care trecem a schimbat comportamentul general de cumpărare al românilor, orientându-l spre online și nu pare să se mai schimbe prea curând înapoi, spre magazinele tradiționale. Aceeași tendință a fost confirmată și de studiul Insights PulseZ, având în vedere că 1 din 3 tineri români și-a manifestat interesul de a cumpăra online în perioada următoare.

Percepția și atitudinea tinerilor față de bani este relativ echilibrată, 1 din 2 tineri intenționează să fie mai atent la cheltuieli, să economisească mai mult, în timp ce doar 1 din 3 tineri intenționează să facă demersuri pentru a câștiga mai mulți bani. În concluzie, este important de reținut că studiul Insights PulseZ a fost realizat pe un eșantion de 1115 tineri cu vârsta între 16-24 de ani. El este reprezentativ la nivel național din punct de vedere al distribuției pe sexe, regiunii și mediului urban-rural.